Een Limburger in Fryslân

Onze collega Alexander Manos heeft een stukje geschreven over zijn carrière:

35 jaar geleden ben ik begonnen met de opleiding bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit. Mijn studententijd was bijzonder leuk en voor ik het wist had ik mijn bul en had ik een baan op de optiebeurs. Ik kon snel rekenen en was zeer accuraat. Allemaal capaciteiten die vereist waren op de optievloer aan het Rokin. Eén capaciteit miste ik echter en dat was het vermogen om ten koste van een ander vooruit te komen. Daardoor verruilde ik al snel dit leven voor een baan als controller bij Koninklijk Ten Cate in Almelo. Het was alsof ik mijn Ferrari inruilde voor een Ford escort met een aanlopende rem, maar toch voelde het goed. De omgeving was mooi, de mensen waren veel rustiger. Mijn huidige vrouw ben ik daar tegengekomen waar ik inmiddels 22 jaar mee ben getrouwd en 2 dochters mee heb gekregen.

Gezien mijn beursachtergrond bleven de financiële instellingen mij polsen om voor hen te komen werken. Zo belandde ik begin 1997 bij ABN AMRO bank in Enschede als Accountmanager Private Banking. Achteraf bleek dit professioneel gezien de beste keuze in mijn leven. Het contact, het adviseren, ontzorgen en het vertrouwen winnen van mensen is iets waar ik mijn plezier en energie uit blijk te halen. Van Senior (ABN AMBRO bank) werd ik Principal (ING Amsterdam) en uiteindelijk directeur Beleggen bij Van Lanschot in Maastricht. Terug naar de roots zullen we maar zeggen.

In 2021 kwam ik in contact met André Kamstra, financieel planner en eigenaar van Vermogensbeheer Friesland in Joure. We gingen met elkaar in gesprek om te kijken of we iets voor elkaar konden betekenen. Voor een buitenstaander moet het gesprek best grappig zijn geweest om te volgen: een Fries accent versus een Limburgs accent. De chemie was er vanaf het eerste contact. In tegenstelling tot alle andere partijen waar ik in het verleden mee heb gesproken is bij Vermogensbeheer Friesland de insteek “de klant”. Niet zoals bij andere beheerders waarbij de centraal stelling van de klant als een soort marketingtool gebruikt wordt op de website of in hun kernwaarden. Nee, hier is klanttevredenheid echt hetgeen dat ertoe doet. Ook als dit ten koste moet gaan van een stukje winstgevendheid. Een bedrijf naar mijn hart.

Ook de klik met mede-eigenaar Vera Stilma was er vanaf het eerste moment. Een dame met een wiskundige achtergrond met een ongelofelijke kennis van lijfrentes, kapitaalverzekeringen etc. Voor het bedrijf een toevoeging die zéér waardevol is omdat veel mensen geen idee hebben hoe ze er met hun pensioen ervoor staan. Dit regelt zij nu voor de klanten als een service. Een service overigens die je zelden aantreft bij een vermogensbeheerder en waar de klanten veel baat bij hebben.

Het uiteindelijke resultaat is dat ik vanaf 1 februari 2022 ben toegetreden als Managing Partner en deel uit ga maken van het management. Iets dat ik altijd heb gewild: (mede) aan het stuur van een onderneming staan met hardwerkende en nuchtere medewerkers, een klantenportefeuille beheren (en proberen uit te breiden) en dat alles in een bijzonder mooie omgeving.

Mijn naam is Alexander Manos en ik ben er trots op om deel uit te mogen maken van dit geweldige team in Joure.