De eerste maand van het jaar hebben we achter ons. Per saldo niet al te veel beweging, ondanks een wat lager begin bij de start. Het blijft toch wat schipperen tussen hoop op snelle vaccinaties en de vrees voor verdere lockdowns, met name in Europa. De Verenigde Staten en Engeland nemen hierbij het voortouw en Europa volgt helaas wat langzamer.
De balans kan opgemaakt worden van de schade in 2020 voor verschillende sectoren. Luchtvaartmaatschappijen zagen een daling van maar liefst 60%. Er werden 1,8 miljard passagiers vervoerd, niveau van 2003. In 2019 waren dat nog 4,5 miljard passagiers. In totaal was er een verlies van $ 370 miljard voor de vervoerders.
De autoverkopen in Europa waren bijna 25% lager ten opzichte van een jaar eerder, met net geen tien miljoen verkopen. Overigens wel een tweedeling in de markt, fabrikanten met goede posities in China hadden beduidend minder last. Dit gold onder andere voor de Duitse autobouwers. Het vierde kwartaal van 2020 was zelfs het beste ooit voor Audi.
De invloed van China is ook merkbaar in de totale daling van de Duitse economie, die met 5% nog meevalt vergeleken met de -7,3% voor de Eurozone in totaal.
Nederland doet het zelfs beter dan Duitsland met een krimp in 2020 van rond de 4%.
Rente
Nog niet zorgelijk maar er is wel een tendens van stijgende rentes. In de Verenigde Staten is de 10 jaars rente opgelopen tot boven de 1%. Wel logisch gezien de positieve economische verwachtingen nu vaccinaties op grote schaal worden toegediend. Bovendien is er sprake van een oplopende inflatie. De Centrale Banken hebben overigens al eerder gezegd dat ze niet meteen maatregelen nemen, maar ook rekening houden met afgelopen jaren waarbij de inflatiecijfers ruim onder de doelstelling lagen. Toch wel iets om in de gaten te houden.
Amazon
Topman, oprichter en groot-aandeelhouder Jeff Bezos treedt terug. De koers reageerde nauwelijks en blijft hoog staan, hoewel de grootste stijging er wat uit lijkt te zijn ondanks goede cijfers. Koers staat nu rond de $ 3.300. Absoluut gezien een relatief duur aandeel. Maar wat een rit sinds de introductie in 1997. Hieronder de aankondiging daarvan, op een koers van $ 18,-. Opvallend dat Deutsche Bank de emissie verzorgde en niet een van de grote Amerikaanse banken. Maar Amazon was toentertijd klein en internet stond nog in de kinderschoenen.
Door splitsingen zou iemand die toen ingeschreven had voor 1.000 aandelen er nu 12.000 hebben. Van $18.000 investering naar $ 39,6 miljoen. Niet gek voor iets wat begon als een on-line boekenverkoper.
Vooruitzichten
Niets lijkt de huidige rally te kunnen verstoren. Aandelenbeurzen boeken records. De winstcijfers die tot nu toe gepubliceerd zijn vallen mee. Alle ogen blijven gericht op het verloop van Covid-19. Vraag is of de markten niet te ver vooruit lopen, met name in Europa blijven lockdowns voorlopig nog van kracht. En de gevolgen voor het midden- en kleinbedrijf zullen de komende maanden pijnlijk duidelijk worden vrezen we naarmate de crisis aanhoudt.
In de portefeuilles is een verschuiving gemaakt naar grondstoffen, een sector die profiteert van het economisch herstel. Ook hebben we een belegging gedaan in Chinese aandelen, door deels winst te nemen op de positie in Japan.