Internationaal Economisch Nieuws | 15-10

tekorten hebben grote gevolgen in Azië

In ‘Internationaal economisch nieuws’ Blikken we elke week terug op het meest belangrijke nieuws omtrent de wereldeconomie buiten de VS.

 

Canada

Net als een groot deel van de wereld maakt Canada zich ook zorgen over zijn toeleveringsketens. Minister van Financiën Cynthia Freeland zei tegen verslaggevers na ontmoetingen met de Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds dat ze over het algemeen optimistisch was over de kracht van het economische herstel van Canada, maar de opleving van de vraag naar goederen heeft de tekorten in de toeleveringsketen blootgelegd. “We zijn ons absoluut bewust van de problemen met de toeleveringsketen in de Canadese economie. We houden de toeleveringsketen en de Canadese havens zeer, zeer nauwlettend in de gaten”, zei ze.

UK
Net als aan de westkust van de Verenigde Staten, veroorzaakte een blokkade in de drukste commerciële haven van het Verenigd Koninkrijk de bezorgdheid dat het land tijdens de kerstvakantie te maken zou kunnen krijgen met tekorten. De verstoring is duidelijk zichtbaar in de Oost-Engelandse haven van Felixstowe, de grootste commerciële haven van het Verenigd Koninkrijk. Een knelpunt van containers in de haven, die 36% van de Britse vrachtcontainervolumes verwerkt, wordt toegeschreven aan een tekort aan chauffeurs. Alex Hersham, chief executive van het in Londen gevestigde Zencargo schreef in een notitie: “Omdat Felixstowe bijna 40% van alle containers van en naar het VK verwerkt, voegt dit nog meer onbalans toe aan de Britse toeleveringsketen, vooral in de huidige piekconsumentenperiode. we gaan voor Kerstmis naar binnen.”

Europa
Op het Europese vasteland heeft de Franse president Emmanuel Macron een vijfjarig investeringsplan van 30 miljard euro geschetst om de hightechindustrieën van het land te stimuleren en de afhankelijkheid van geïmporteerde grondstoffen en elektronische componenten te verminderen. Zes maanden voor de presidentsverkiezingen waarin hij naar verwachting een tweede termijn zal zoeken, zei Macron dat het plan “Frankrijk 2030” overheidsgeld zou besteden aan 10 doelen, waaronder de ontwikkeling van kleine “modulaire” kernreactoren, “koolstofarme” vliegtuigen en onder meer groene waterstofproductie. “We moeten opnieuw investeren in een groeistrategie”, zei Macron. “Als we het land niet herindustrialiseren, kunnen we niet opnieuw een natie van innovatie en onderzoek worden.”

De belangrijkste Europese economische instituten hebben hun groeiprognoses voor Duitsland, de grootste economie van Europa, verlaagd. In een gezamenlijke verklaring hebben de vijf economische instituten – DIW, Ifo, IfW, IWH en RWI, hun groeiprognose voor Duitsland dit jaar verlaagd tot slechts 2,4% – een daling van 1,3% ten opzichte van hun eerdere schatting. Ze noemden aanhoudende problemen met de toeleveringsketen als de belangrijkste reden voor de afwaardering. Productielijnen bij grote Duitse autobedrijven als Volkswagen en Opel zijn vertraagd door bijvoorbeeld een gebrek aan halfgeleiders. Tegelijkertijd verhoogden de instituten echter hun groeiprognoses voor volgend jaar van 3,9% naar 4,8%. Stefan Kooths, onderzoeksdirecteur bij het Kiel Institute for the World Economy (IfW), zei dat de economie in het eerste kwartaal van 2022 het “niveau van vóór de crisis” zou bereiken.

Azië
In Azië hebben de meeste grote internationale investeringsbanken hun groeiprognoses voor China verlaagd, vooruitlopend op de driemaandelijkse groeicijfers van China die begin volgende week worden verwacht. Van de 13 grote banken hebben er 10 hun groeiprognoses voor augustus verlaagd. De mediane voorspelling is een groei van 8,2% dit jaar, een daling van 0,3% ten opzichte van de eerdere voorspelling. De Japanse investeringsbank Nomura heeft de laagste prognose voor het hele jaar met 7,7%, terwijl de grootste bank van Zuidoost-Azië DBS de hoogste heeft met 8,8%. Economen wezen op trager dan verwachte consumentenbestedingen, natuurrampen en het hardhandig optreden van Peking als redenen voor de verlaagde prognoses.
Kozo Yamamoto, een hoge ambtenaar van de regeringspartij die dicht bij de Japanse premier Fumio Kishida staat, zei dat Japan een economisch stimuleringspakket moet opstellen ter waarde van ten minste 32-33 biljoen yen ($ 282-290 miljard USD) om de impact van de coronaviruspandemie op te vangen. Het geld is nodig om de Japanse output gap te dichten en de inflatiedoelstelling van 2% van de centrale bank te halen. Yamamoto, voormalig ambtenaar van het ministerie van Financiën, is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van “Abenomics”, een mix van enorme monetaire en fiscale stimuleringsmaatregelen en een groeistrategie die in 2013 werd ingezet om Japan uit de economische stagnatie te halen.

 

– Ramon Jongschaap –